Zeggenschap in de zorg, voorrecht of recht op……..
Hoeveel inspraak heeft een team in het beleid van een organisatie? Dat is al een eeuwenoud dilemma in de zorg. In de commerciële wereld een absolute non-issue. Het werken met zelfsturende teams is hier al ver ingeburgerd.
Dit blijkt echter voornamelijk te werken bij nieuw op te zetten organisaties, maar blijkt wat minder goed haalbaar binnen bestaande bedrijven. Daarnaast vraagt deze werkvorm om een bepaald competentieprofiel van de medewerker om in zo’n organisatie uit de verf te komen. In hoeverre is inspraak willen hebben reëel en/of haalbaar in de zorg?
Gezag… of heldere besluitvorming?
Ik loop inmiddels al heel wat jaren mee in de zorg en niet om flauw te doen, maar heb nog nooit ergens gewerkt waar men overal dezelfde ideeën heeft over hoe er gewerkt moet worden, zowel binnen de organisatie als erbuiten. Binnen elk team is er veel diversiteit van opvattingen over ‘hoe het hoort en wat de beste manier is’. Het wordt in de loop van de jaren echter wel steeds meer taboe dat er zomaar iets bepaald wordt door bestuur, directie of management. Besluiten van groot tot klein, ik word hier in toenemende mate op aangesproken door medewerkers. En het vertrouwen dat er achter dat besluit een goede intentie zit is niet heel groot. Het risico ontstaat dat je tegenover elkaar komt te staan en daar schieten we niet veel mee op.
Samenwerking is key
Is dit de tijdsgeest van nu, laten we ons helemaal niets meer zeggen? Is een directie die besluiten neemt vergelijkbaar met oom agent en de strenge leraar op school? Laten we reëel zijn, als je gewoon doet wat er van je gevraagd wordt, wat dat dan ook is, dan kom je ‘het gezag’ toch helemaal niet tegen? Vanuit mijn rol als leider in de zorg zou ik een topbaan hebben als iedereen zich op z’n minst aan de afspraken zou houden en fijn met elkaar samen werkt zonder in de vechtmodus te schieten! Ja, soms moeten we linksom en soms moeten we rechtsom, hoe erg is dat? Collega’s die uit de commerciële sector komen kijken met grote verbazing naar hoe het er aan toe gaat in de zorg.
Maar het heeft ook zo z’n charmes. Het is en blijft mensenwerk waar creativiteit en authenticiteit van groot belang zijn en oplossingsrichtingen niet zo zwart-wit zijn, maar veel nuances kent. Laten we elkaar vooral niet bevechten maar juist het beste in elkaar naar boven halen. Het is al zwaar genoeg op dit moment, we hebben elkaar hard nodig om de klus samen te klaren. En samen voelt altijd een stuk lichter!
Een keer sparren?
Wil je als leidinggevende een keer sparren met een van onze coaches over hoe je samen met je team doelstellingen kunt behalen en optimaal samen kunt werken? Kun je wel wat hulp en advies gebruiken om meer verbinding en een betere samenwerking tussen zorgteams en bedrijfsvoerders te creëren? Neem dan contact met ons op!