werkgevers imago

Nu we het jaar 2023 hebben afgesloten, kunnen we terugkijken op de trends van het jaar en wat deze betekenen voor onze klanten en potentiële klanten. Als ik de diverse rapporten erop nalees dan is het werkgevers imago een terugkerend thema. In deze tijd van arbeidskrapte en waarin het steeds lastiger wordt om goede medewerkers aan te trekken én te behouden lijkt het imago van bedrijven en organisaties steeds relevanter te worden.

Keurmerk

Er zijn diverse keurmerken in het leven geroepen die je het idee geven dat je te maken hebt met een goede werkgever. Ik wil hierover niet zuur zijn maar de criteria die hierbij een rol spelen en de wijze waarop deze worden gemeten zijn niet altijd helder en ik vraag me dus altijd af "wát is een goed imago". Is dat niet voor iedereen anders en daarbij hoe weet ik of dit niet een mooi PR-verhaal is?

Reviews en klantervaringen

Als je voornemens bent om bijvoorbeeld een nieuw huis te kopen in een stad of buurt die je nog niet kent, ga je dan naar de website van de gemeente om erachter te komen of je op de juiste plek terecht gaat komen? Of vind je de mening van bewoners in deze stad/buurt belangrijker? Of als je een TV nodig hebt, lees jij dan niet de klantervaringen? Ik ben toch niet de enige die eerst de reviews leest van een online shop voordat je er iets gaat aanschaffen? 

Zoiets belangrijks als een nieuwe baan, lijkt me dus typisch iets waarvan je wilt weten hoe het er daadwerkelijk op dagelijkse basis aan toe gaat. En wie kan je dit vertellen? Precies de mensen die er nu werken!

Ambassadeurs

Veel van onze klanten kloppen bij ons aan omdat de ongewenste uitstroom van personeel te groot is. Niet zelden worden op uitstaande vacatures nul reacties ontvangen. Hoe kan het toch dat er zo weinig respons is vragen ze zich af. We duiken in de teams, meten, interviewen en komen erachter dat medewerkers niet blij zijn, niet trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. En dit vertellen ze ook aan hun omgeving. Hun ongenoegen komt vaak aan de orde op verjaardagsfeestjes, bij de bakker, de tandarts, op social media, etc.  Veel organisaties onderschatten het feit dat je personeel je ambasseurs zijn. Als zij blij zijn met hun werk en hun werkgever dan vertellen ze dat óók. Ze maken hun directe en indirecte omgeving enthousiast voor jouw bedrijf. 

"Heel veel bedrijven trekken nu de mooiste wervingscampagnes uit de kast en zijn de nieuwe medewerkers eenmaal binnen dan laten ze ze zwemmen. Vaak wordt er alleen aandacht aan het werven besteed op het moment dat het pas echt nodig is. Zijn er geen vacatures, dan staat het ook niet op de agenda. Door dit kortetermijndenken laten veel werkgevers kansen liggen. Dit maakt ook dat bedrijven juist nu last hebben van personeelstekort en achter de feiten aan lopen. Terwijl het juist belangrijk is om meer te focussen op binnen in plaats van buiten. Hoe behoud je mensen, hoe houd je de achterdeur dicht? Focus dus meer op het behouden van je medewerkers.”

https://www.trendsinhr.nl/

De energiestroom

Doordat wij beginnen met goed te luisteren naar teams en wat hun grootste pijnen zijn en wat hun echte verlangens zijn op het werk, kunnen we de stroom van energie en informatie herstellen vanuit het personeel naar beleidsmakers en weer terug. Écht luisteren en een transparante dialoog voeren over mogelijke verbeteringen en de gevolgen ervan voor alle partijen nu en in de toekomst is interessant, inspirerend en noodzakelijk. Jongere generaties worden regelmatig als "lastig" ervaren omdat ze meer mee willen kunnen praten over hun eigen werk maar autonomie ervaren is voor alle leeftijdsgroepen relevant. Hiermee voorkom je dat waardevolle collega's vertrekken of afbranden.

Stop met vergaderen, werkgroepen, klankbordgroepen, etc.

Wil je weten hoe je binnen jouw team of bedrijf op een constructieve wijze in gesprek gaat met je medewerkers? Maak je je zorgen over de opkomst? Zoek je een prettige, veilige maar ook leuke manier om dit te organiseren? Wij weten hoe we dit op een verantwoorde en originele wijze aanpakken. Plan een vrijblijvend en gratis consult met één van onze werkgeluk coaches en zij geven antwoord op jouw specifieke vragen. 

Over de schrijver
Reactie plaatsen